Naujienos

Raudona krisdama virsta balta. Linas Leonas Katinas

Kovo 6 dieną Nacionalinė dailės galerija atidaro pirmąją pavasario sezono parodą, kviečiančią įžengti į magišką Lino Leono Katino pasaulį. Parodoje eksponuojamas ir Katino darbas „Lietuviški ženklai“ (1992) iš „Lewben Art Foundation“ kolekcijos.

Katinas
Linas Leonas Katinas. Lietuviški ženklai, 1992. „Lewben Art Foundation“ kolekcija

Linas Leonas Katinas (g. 1941) į tapybos lauką įžengė XX a. 7 dešimtmečio pabaigoje ir tapo vienu pagrindinių savo kartos menininkų avangardistų, stagnacinėje brežnevinio laikotarpio kultūroje suformavusių laisvos, eksperimentinės kūrybos properšą. Jo kūrybinė biografija, aprėpianti bene šešis dešimtmečius, niekada nesiliovė stebinti posūkiais ir transformacijomis.

Paroda "Raudona krisdama virsta balta"  kviečia pažvelgti į L. Katino mundus imaginalis  - įsivaizduojamą pasaulį, kuriame kasdienybės, istorijos, individualios pasaulėjautos atšvaitai susipina su mitais, archetipais ir simboliais. Kaip paukščio lizdas L. Katino tapybos pasaulis konstruojamas iš jo aplinkos medžiagų,  kliaujantis vidinės nuojautos diktuojama struktūra.

Jo kūryba naudojasi abstrakcijos, tašizmo ir kai kuriais konceptualaus meno kalbos principais, tačiau tuo pačiu yra neatsiejama nuo architektūros, teatro ir kino srityse įgyto erdvinio-struktūrinio mąstymo.

L. Katino darbai nestokoja sveiko sąmojo, autoironijos, mėgavimosi žiežirbomis, atsirandančiomis chuliganiškai kryžminant sakralumą ir profaniškumą, pirmykštės ir kultivuotosios kultūros gemalus. Kosmologiškoje kūryboje vyrauja amžinos, cikliškos kaitos idėja, grįžimas prie gimimo-atsinaujinimo stadijos.

Dailininkas lietuvių dailės kontekste išsiskyrė tiek sovietmečiu, tiek ir Nepriklausomybės laikotarpiu. Į tapybą perėjęs iš architektūros, mokėsi per savo patirtį ir ieškojimus, kurie neatsiejami nuo bendrų XX a. antrosios pusės meninio gyvenimo procesų.

Stiprėjantis 8-ojo dešimtmečio kartos konfliktas su sovietine realybe ir priešinimasis absurdui, pasitelkiant įvairias - tiek dvasinio, tiek fizinio - eskapizmo (pabėgimo) formas, Ezopo kalbą, karnavalinį juoką, - bruožai, kuriuos regime ir L. Katino kūryboje. Panašią, tik dar platesnės raiškos strategiją menininkas taikė ir po dešimtojo dešimtmečio, kurdamas daugiasluoksnį, kultūrinių nuorodų kupiną rebusą žiūrovui. Arte povera primenančios instaliacijos, projektai gamtoje, dvipusiai paveikslai, net muzikiniai eksperimentai mezga organišką dialogą su tarpdisciplininio meno idėjomis ir šiuolaikinio meno reiškiniais.

Kaip kartografas bando išgaubtą žemės paviršių perteikti plokščiame žemėlapyje, taip šios parodos kuratorė mėgino nužymėti dailininko kūrybos ir kai kurių gyvenimo epizodų trajektorijas ir virsmus. Parodoje eksponuojami darbai, archyvinė medžiaga, vaizdo dokumentai atspindi dailininko tebeinamą kelią nuo 7 dešimtmečio pabaigos iki dabarties.

 

Parodos kuratorė – Jolanta Marcišauskytė-Jurašienė

 

Raudona krisdama virsta balta. Linas Leonas Katinas
Nacionalinė dailės galerija (Konstitucijos pr. 22, Vilnius)
2020 03 06–06 06

 

Naujas kūrinys kolekcijoje – Dr. GoraParasit performansų dokumentacijos Paroda „Galva su daug minčių“ Šiuolaikinio meno centre
01 lt2 02 lt 03 lt 04 lt 05 lt 06 lt 07 08 09